1/7/09

Γλυκό του κουταλιού βερίκοκο


Τα γλυκά του κουταλιού είναι η αδυναμία μου και τώρα που υπάρχουν πολλά φρούτα δεν αφήνω τίποτα να πάει χαμένο.
Βιάζομαι κιόλας φέτος δεν μου φτάνει ο χρόνος κι είμαι κάθε μέρα με δυο κατσαρόλες να βράζουν.
Σήμερα θα σας δώσω το βερίκοκο αγαπημένο γλυκό κι όχι πολύ δύσκολο.

Τα υλικά μας.
Για ένα κιλό βερίκοκα μετρίου μεγέθους (ποικιλίας μπεμπέκου) αγουρωπά.
(προσοχή τα βερίκοκα πρέπει να είναι δέντρου κι όχι ψυγείου)


1 κιλό ζάχαρη
1 ποτήρι νερό
Αμύγδαλα (προαιρετικά)
Χυμό από ένα λεμόνι
Ασβεστόνερο *

* Ασβεστόνερο φτιάχνουμε με δυο τρόπους.
1. Σε μεγάλη λεκάνη τοποθετούμε 100 γρ άσβεστο ασβέστη και 3 λίτρα νερό, το αφήνουμε για ένα βράδυ, στραγγίζουμε με πυκνό σουρωτήρι και εκεί θα τοποθετήσουμε τα βερίκοκα.
2. Σε 2 λίτρα νερό διαλύουμε 2 κουταλιές σβησμένο ασβέστη ανακατεύουμε καλά και σουρώνουμε και πάλι.

Διαδικασία
Πλένουμε τα βερίκοκα καλά και αφαιρούμε το κουκούτσι .Αυτό μπορεί να γίνει με ένα μεγάλο καρφί ή ένα λεπτό μαχαιράκι ή το εργαλείο που καθαρίζουμε τις πατάτες.
Σπρώχνουμε το κουκούτσι από τη μεριά του κοτσανιού, κρατώντας σφικτά το φρούτο από την άλλη μεριά, προσεκτικά χωρίς να τραυματίζουμε το φρούτο.
Είναι εύκολο, ελπίζω με αυτό το μικρό βιντεάκι να γίνει πλήρως κατανοητό.

video

Τα κουκούτσια δεν τα πετάμε θα φτιάξουμε με αυτά λικέρ.

Ξεφλουδίζουμε τα βερίκοκα με λεπτό μαχαιράκι ή το εργαλείο που ξεφλουδίζουμε τις πατάτες. Σε μια λεκάνη βάζουμε το ασβεστόνερο και τοποθετούμε μέσα τα βερίκοκα και τα αφήνουμε για μιάμιση ώρα, ίσως και λίγο παραπάνω ανάλογα την ωρίμανση των φρούτων.
Ξεπλένουμε πολύ καλά τα φρούτα και σκουπίζουμε με χαρτί κουζίνας ή με μια πετσέτα.
Αν θέλετε βάλτε στη θέση του κουκουτσιού ένα ελαφρά καβουρντισμένο αμύγδαλο.
Βράζουμε για 10 λεπτά το νερό με τη ζάχαρη και προσθέτουμε τα βερίκοκα.


Συνεχίζουμε το βρασμό για άλλα 5-10 λεπτά ξαφρίζοντας αν χρειαστεί.
Αφήνουμε για μια νύχτα. Τα βερίκοκα θα βγάλουν όλο το ζουμί τους .
Την επομένη αφαιρούμε τα βερίκοκα από την κατσαρόλα μεταφέροντας τα με τρυπητή κουτάλα σε ένα μπόλ.
Δένουμε το σιρόπι και μόλις είναι έτοιμο προσθέτουμε τα βερίκοκα και το χυμό του λεμονιού.
Αφήνουμε το γλυκό να πάρει μια δυνατή βράση και κατεβάζουμε από τη φωτιά.

Τοποθετούμε το γλυκό σε αποστειρωμένα βάζα όσο είναι ακόμη ζεστό γεμίζοντας μέχρι πάνω με σιρόπι.
Κλείνουμε καλά τα βάζα και τα γυρίζουμε ανάποδα.

Δεν πρέπει να υπάρχει αέρας καθόλου μέσα στα βάζα. Ο λόγος απλός, έτσι το γλυκό μας θα διατηρηθεί για μεγάλο διάστημα.
Βέβαια γλυκό δεν πετάμε ποτέ!! Αν το ανοίξουμε κι έχει πιάσει λίγο από πάνω, το αφαιρούμε αυτό το κάτι τις και ξαναβράζουμε το γλυκό.
Αν πάλι όταν το ανοίξουμε έχει ζαχαρώσει, βάζουμε λίγο νεράκι και το ξαναβράζουμε.
Παρατήρηση:
Πριν αρχίσετε τη διαδικασία διαβάστε προσεκτικά την ανάρτηση με τις τεχνικές θα βοηθήσει.
Μετά από πειραματισμούς με θερμόμετρο το συμπέρασμα είναι ότι  το σιρόπι έχει δέσει όταν το θερμόμετρο δείχνει 105-106 βαθμούς Κελσίου.
Αφήνουμε να κρυώσουν ανάποδα και φυλάσσουμε σε δροσερό μέρος ή στο ψυγείο.

Ενημέρωση 21/6/2012  
Μετά από  την εμπειρία 12 κιλών φρούτων για φέτος θα προσθέσω μερικές παρατηρήσεις.
Τα βερίκοκα περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού (πιθανόν αυτό να έχει σχέση και με τις καιρικές συνθήκες κάθε χρονιάς ή την ωριμότητα του φρούτου.).
Γιαυτό πιθανόν να παρατηρήσετε ότι περισσεύει σιρόπι στο τέλος κάθε διαδικασίας. Δεν το πετάμε μπορούμε με αυτό να σιροπιάσουμε κάποιο κέικ ή κάποιο άλλο γλυκό.
Υπάρχει πρόταση αξιοποίησης για λικέρ με ίσους όγκους σιροπιού και αλκοολούχου ποτού μαζί με 2-3 κομμάτια γλυκού και μπαχαρικών ( από βιβλίο γλυκών κουταλιού). Δεν το έχω δοκιμάσει και δεν γνωρίζω το αποτέλεσμα.
Σε καμιά περίπτωση δεν πετάμε όμως το σιρόπι το τοποθετούμε σε καθαρό κι αποστειρωμένο βάζο ή μπουκάλι.
Μην ξεχνάτε ότι διαλέγουμε πολύ αγουρωπά βερίκοκα δέντρου κι όχι ψυγείου.

23 σχόλια:

Katerina ante portas είπε...

Κατατοπιστική και εύκολη συνταγή!
Ψάχνω για ασβέστη! ;)

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ είπε...

μου αρέσει πολύ, είναι
η σπεσιαλιτέ της μαμάς και της πεθεράς μου, μόνο που δεν καθαρίζουν τη φλούδα, και το κουκούτσι το βγάζουν από τη μεριά του κοτσανιού (χωρίς παραπανίσια τρύπα)

οι δικοί μου δεν το πολυτρώνε, είναι του κερασιού-βύσσινου-φράουλας, οπότε δεν σκοτώνομαι να το φτιάξω, τη γλύτωσα

υπέροχο το χρώμα τους, καλοφάγωτο

iwanna είπε...

krata kai apo afto ena vazaki,please!!!!!!!!!!!!

αχτίδα είπε...

Δεν μπορεί..εσυ πρέπει να έχεις ...συγγένεια με τον άνδρα μου!!! όλο τα ίδια πράγματα κάνετε, φαντάσου να τον είχες άνδρα , θα κάνατε αποθήκη γλυκών και φαγητών.Υπέροχο γλυκάκι κορίτσι μου και τι όμορφη παρουσίαση!

Penelope είπε...

Από τα πιο αγαπημένα μου γλυκά του κουταλιού. Απλά δυσκολεύομαι να βρω ασβέστη, γι' αυτο κι' εχω 3-4 χρόνια να φτιάξω.

dhmhtra είπε...

Ξανθή καλημέρα.
Λαχταριστά τα βερίκοκα,λαχταριστό και το γλυκό.
Εμεις όμως εδώ πάνω δεν φάγαμε ακόμη βερίκοκα,φτάνουν σε μας λίγο αργότερα.
Φιλιά

Ξανθή είπε...

Katerina δεν είναι και τόσο εύκολο στην Αθήνα η εύρεση ασβέστη, εγώ φέτος ήμουν τυχερή, μαζί με τα βερίκοκα στη λαϊκή μου έδωσαν και τον ασβέστη.
Σε ευχαριστώ πολύ.

Ξανθή είπε...

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ κι εγώ με τον τρόπο αυτό που το ανοίγω δεν μένει τρύπα από τη μεριά του κοτσανιού.
Σε ευχαριστώ.

Ξανθή είπε...

Ιωάννα σιγά μη σας κρατήσω αρμενίζεται εσείς στο Αμέρικα κι εγώ εδώ ψήνομαι με τις κατσαρόλες!!!!χαχαχαχαχα

Ξανθή είπε...

Πηνελόπη όπως λέω και στην Κατερίνα είναι όντως δύσκολο η εύρεση ασβέστη στην Αθήνα.
Αν έχεις τύχη μπορείς να βρεις σε μάντρα οικοδομικών υλικών ή σε κάποια οικοδομή υπό ανέγερση.
Για προσπάθησε!!

Ξανθή είπε...

Αχτίδα μου σε ευχαριστώ πολύ.
Λες να έχουμε συγγένεια με το Δημήτρη!!
Εγώ πάντως σταματημό δεν έχω όλο το χρόνο.
Ήδη έχω φτάσει στα 100 βάζα εκτός αυτών που έχουμε καταναλώσει ή έχουμε χαρίσει!!

Ξανθή είπε...

Δήμητρα εσείς έχετε άλλα καλούδια που σε μας δεν καλοφτάνουν!!!
Σε ευχαριστώ πολύ!!!

Λίνα είπε...

Είναι τέλειο. Μπράβο Ξανθή. Και το βίντεο καταπιστικότατο.
Φιλενάδα είσαι κορυφή σε αυτά.
Φιλάκια.

Ξανθή είπε...

Λίνα τώρα τι να πω τώρα!!! ευχαριστώ!!!δεν κάνει μεταξύ μας!!
Αλλά η αλήθεια είναι ότι έχω πάρει το κολάι στα γλυκά του κουταλιού και τις μαρμελάδες!!
Φιλάκια σε όλους σας.

kiki είπε...

Είναι από τα ελάχιστα γλυκά κουταλιού που δεν έχω φτιάξει ποτέ! Κατατοπιστικότατη!

ΕΛΕΝΑ είπε...

Να ένα γλυκό κουταλιού που δεν έχω ποτέ δοκιμάσει!!
Και φαίνεται λαχταριστό!!
Ξανθή μου σε ευχαριστώ πολύ και για την υπέροχη μαρμελάδα σου, που ακόμα δεν έχω αξιωθεί να την παραλάβω από το Μαράκι, μιας και έχει πολλά δύσκολα τρεχάματα αυτόν τον καιρό.
Μου είπε όμως ότι είναι εξαιρετική και είμαι σίγουρη πως είναι!!!
Καλό βράδυ!

Ξανθή είπε...

Κική είναι που εγώ δεν έχω κάνει ακόμη τους γίγαντες!!κι εσύ το βερίκοκο!!!

Ξανθή είπε...

Έλενα σε ευχαριστώ, ελπίζω να παραλάβεις σύντομα τη μαρμελάδα. Πες στη Μαρία μη χαθεί σαν τη δικιά της!!!ξέρει εκείνη και κάνουμε πλάκα.
Φιλάκια!!

gvarvakis είπε...

Καλησπέρα Ξανθή. Το γλυκό σου είναι εξαιρετικό. Το φτιάχνει κάθε χρόνο η κουνιάδα μου και παίρνω το πεσκέσι μου. Εντυπωσιακός είναι και ο συνοπτικός οδηγός σας με τις προτάσεις του μήνα!!
Καλό βράδυ

Ξανθή είπε...

Γιώργο σε ευχαριστούμε πολύ, ξέρεις έχω διαπιστώσει ότι πολλοί άνθρωποι ψωνίζουν ή αναζητούν προϊόντα εκτός εποχής, αγνοώντας τα εποχιακά.
Επίσης νομίζω ότι μπορεί να δώσει λύσεις στο τι τρώμε σήμερα.
Έχω και κάποιες άλλες ιδέες για το θέμα αλλά τώρα δεν είναι εύκολο να τις υλοποιήσω.
Όσο για το γλυκό μετά το κεράσι είναι το πλέον αγαπημένο μας.

kiki είπε...

Το δοκίμασα και ήταν εξαιρετικό. Δεν περίμενα να είναι τόσο καλό! Ευχαριστώ!!!

Ξανθή είπε...

Κική σε ευχαριστώ πολύ!!!Να φανταστείς εγώ δεν το έχω δοκιμάσει,άλλος είναι πάντα ο δοκιμαστής για να είνα αμερόληπτος!!!

than12 είπε...

πολυ ωραιο το εκανα για πρωτη φορα